Celebration of Centenary Year of Humanities and Social Sciences Education in Sri Lanka

University education in humanities and social sciences in Sri Lanka will be reaching the 100th year in 2021. University education in the Social Sciences and Humanities in Sri Lanka started in 1921 with the establishment of the Ceylon University College in January that same year.

Accordingly, the Standing Committee on Humanities and Social Sciences has organized a program celebrating the centenary year of Humanities and Social Sciences education in Sri Lanka, and to discuss Humanities and Social Sciences education in the Sri Lankan universities, yesterday, today, and tomorrow.

The Centenary year Celebration Program will be held on 20th and 21st December 2021. On the first day inauguration of the program will be held at the Lotus Hall of the BMICH and on the second day a Conference on The Celebration of The Centenary Year of Humanities and Social Sciences Education in Sri Lanka will be held at the UGC-Board Room. The technical sessions of the conference will be conducted virtually.

Download – Day 1 : Inauguration Program on 20th December 2021

Download – Day 2 : Conference Program on 21st December 2021

The University Grants Commission is proud to celebrate this historic event. Accordingly, the University Commission, on several commission meetings decided that it is appropriate to carry out the following activities with the aim of paying tribute to those who contributed to this historic mission and making an even better contribution to the academic and student community.

1. Launch of two Volume of books on the evolution of different disciplines of Humanities and Social Sciences.
2. Launch of Volume of Book with invited conference papers
3. Survey on Arts degrees
4. Releasing a Video Documentary
5. Launch of website and as well as use social media platforms
6. Series of Media Discussions & Press Publications

Volume of Books on the evolution of different disciplines of Humanities and Social Sciences

Writing of this history of disciplines flows under two broader themes: Humanities and Social Sciences. Humanities Volume consists of 16 chapters and Social Sciences Volume consist of 11 chapters. The Standing Committee on Humanities and Social Sciences (SCHSS) of the University Grants Commission strongly considers the documenting disciplinary history of humanities and social sciences and preparing such disciplines to meet the challenges made by the rapidly changing higher education sector in the 21st Century is an important academic exercise and becomes duty as well.

ශ්‍රී ලංකාවේ විශ්වවිද්‍යාල මානවශාස්ත්‍ර හා සමාජයීය විද්‍යා අධ්‍යාපනයේ සියවස් සැමරුම

ශ්‍රී ලංකාවේ මානවශාස්ත්‍ර හා සමාජයීය විද්‍යා පිළිබඳ විශ්වවිද්‍යාල අධ්‍යාපනය 2021 වසරේ දී 100 වන වසරට ළඟා වේ- ශ්‍රී ලංකාවේ සමාජයීය විද්‍යා හා මානවශාස්ත්‍ර පිළිබඳ විශ්වවිද්‍යාල අධ්‍යාපනය 1921 දී ආරම්භ වූයේ එම වසරේම ජනවාරි මාසයේදී ලංකා විශ්වවිද්‍යාල ආරම්භ කිරීමත් සමඟ ය- එහි ඉගැන්වූ විෂය එහි මව් ආයතනය වූ ලන්ඩන් විශ්වවිද්‍යාලය සඳහා සකස් කරන ලද විෂය නිර්දේශ අනුගමනය කළේය- ඒ අනුව එහි සමාජවිද්‍යා විෂය ලෙස ඉතිහාසය (එංගලන්තයේ සහ යුරෝපයේ ඉතිහාසය), භූගෝලවිද්‍යාව (බි්‍රතාන්‍ය හා යුරෝපීය), දර්ශනය (බටහිර) සහ අප දැන් මානවශාස්ත්‍ර විෂය ලෙස හඳුන්වන: ඉංග්‍රිසි, බටහිර සම්භාව්‍ය සංස්කෘතිය මෙන්ම පෙරදිග විෂය, ‘ඉන්දු-ආර්ය’ (එයට සංස්කෘත, පාලි සහ සිංහල ඇතුළත්) සහ දෙමළ විෂය ඉගැන්වීය- සමාජවිද්‍යා විෂය මෙන්ම ඉංග්‍රීසි හා බටහිර සම්භාව්‍ය සංස්කෘතියට මහාචාර්ය තනතුරු සහ වෙනම අධ්‍යයනාංශයක් පැවතුණ ද, ඉන්දු-ආර්ය විෂයන් තුනටම වුයේ එක් මහාචාර්ය පදවියක් සහ එක් අධ්‍යයනාංශයක් පමණක් වූ අතර දෙමළ භාෂාව කථිකාචාර්යවරයෙකු යටතේ පැවතුණි-

ඉහත සඳහන් යටත්විජිත විශ්වවිද්‍යාල ව්‍යුහය 1942 දී ලංකා විශ්වවිද්‍යාලය පිහිටුවන තෙක් පැවතුණි- පසු කාලීනව ඊට යම් යම් වෙනස්කම් සිදු විය- 1958-1959 අතර කාලය තුළ අනෙකුත් විශ්වවිද්‍යාල ආරම්භ වීම සිදු විය- අධ්‍යයනය කරන ලද විෂය ප්‍රධාන වශයෙන් සමාජවිද්‍යාව හා මානවශාස්ත්‍ර විෂයයන්ගෙන් සමන්විත විය- වසර ගණනාවක් තිස්සේ මෙම විශ්වවිද්‍යාල මානවශාස්ත්‍ර හා සමාජවිද්‍යාව පිළිබඳ උපාධිධාරීන් විශාල සංඛ්‍යාවක් බිහිකරමින් සිටින අතර අධ්‍යාපනවේදීන් මෙන්ම පරිපාලකයින් ද ඊට අදාළව ප්‍රශ්න කිහිපයක් මතු කිරීමට පටන් ගෙන තිබේ-

  1. අධ්‍යයන වැඩසටහන්වල ගුණාත්මක භාවය සහතික කිරීම සහ මෙම උපාධිධාරීන්ගේ ගුණාත්මක භාවය
  2. සිසුන් අධ්‍යයනය කරන විෂයවල අදාළත්වය සහ සමාජීය අදාළත්වය
  3. උපාධිධාරීන්ගේ රැකියා අපේක්ෂා
  4. මානවශාස්ත්‍ර හා සමාජවිද්‍යා අධ්‍යයන වැඩසටහන්හි විෂය ඉම් ලකුණු සහ ප්‍රමිතිකරණය පිළිබඳ ගැටලු

ශ්‍රී ලංකාවේ මානවශාස්ත්‍ර හා සමාජවිද්‍යා අධ්‍යාපනයේ සියවස් සැමරුම් වැඩසටහනක් සංවිධානය කිරීමටත් අතීත, වර්තමාන සහ අනාගත ශ්‍රී ලංකාවේ විශ්වවිද්‍යාලවල මානවශාස්ත්‍ර හා සමාජවිද්‍යා අධ්‍යාපනය පිළිබඳව සාකච්ඡා කිරීමටත්, විශ්වවිද්‍යාල පද්ධතියේ ජ්‍යෙෂ්ඨ විද්වතුන්ගේ දායකත්වයෙන් ඓතිහාසික වාර්තා වෙළුම් කිහිපයක් ප්‍රකාශයට පත් කිරීමට සැලසුම් කිරීමටත් විශ්වවිද්‍යාල කොමිෂන් සභාවේ මානවශාස්ත්‍ර හා සමාජවිද්‍යා පිළිබඳ ස්ථාවර කමිටුව විසින් නිර්දේශ කරන ලදී-

විශ්වවිද්‍යාල ප්‍රතිපාදන කොමිෂන් සභාව (ඹඨක්‍) මෙම ඓතිහාසික සිදුවීම සැමරීම පිළිබඳව ආඩම්බර වන අතර එමඟින් ඊට දායකවූවන්ට උපහාර පිදීම හා ශාස්ත්‍රීය හා ශිෂ්‍ය ප්‍රජාව සඳහා ඊටත් වඩා හොඳ දායකත්වයක් ලබා දීම අරමුණු කර ගෙන ඇත- ඒ අනුව, විශ්වවිද්‍යාල කොමිෂන් සභාව සභා වාර කිහිපයකදී පහත සඳහන් ක්‍රියාකාරකම් සිදුකිරීමට තීරණය කර ඇත-

  1. මානවශාස්ත්‍ර හා සමාජවිද්‍යා විවිධ විෂය පිළිබඳ පරිණාමය ඇතුළත් ශාස්ත්‍රීය වෙළුම් දෙකක් එළිදැක්වීම
  2. ආරාධිත සම්මන්ත්‍රණය සහ ලිපි ඇතුළත් ශාස්ත්‍රීය වෙළුම එළිදැක්වීම
  3. කලා විෂය උපාධි පිළිබඳ සමීක්ෂණය
  4. වීඩියෝ වාර්තා චිත්‍රපටයක් නිකුත් කිරීම
  5. වෙබ් අඩවියක් එළිදැක්වීම සහ සමාජ මාධ්‍ය භාවිතය
  6. මාධ්‍ය සාකච්ඡා මාලාවක් සහ පුවත්පත් ප්‍රකාශන

මානවශාස්ත්‍ර හා සමාජවිද්‍යා විවිධ විෂය පිළිබඳ පරිණාමය ඇතුළත් ශාස්ත්‍රීය වෙළුම්

මෙම විෂය පිළිබඳ ඉතිහාසය ලිවීම මානවශාස්ත්‍ර හා සමාජවිද්‍යා යන පුළුල් තේමා දෙකක් යටතේ ගලා යයි- මානවශාස්ත්‍ර වෙළුම පරිච්ඡේද 16 කින් ද සමාජවිද්‍යා වෙළුම පරිච්ඡේද 11 කින් ද සමන්විත වේ- විශ්වවිද්‍යාල ප්‍රතිපාදන කොමිෂන් සභාවේ මානවශාස්ත්‍ර හා සමාජවිද්‍යා පිළිබඳ ස්ථාවර කමිටුව, මානවශාස්ත්‍ර හා සමාජවිද්‍යා විෂය ඉතිහාසය ලේඛනගත කිරීම පිළිබඳව දැඩි ලෙස සලකා බලන අතර 21 වන සියවසේ ශීඝ්‍රයෙන් වෙනස් වන උසස් අධ්‍යාපන අංශය අභියෝගයන්ට මුහුණ දීම සඳහා එවැනි විෂය සකස් කිරීම වැදගත් ශාස්ත්‍රීය අභ්‍යාසයක් වන අතර එය යුතුකමක් ද වේ-

සම්මන්ත්‍රණය සඳහා යෝජිත උපතේමා
I- විශ්වවිද්‍යාල අධ්‍යාපනයේ දියුණුව – ඓතිහාසික ඉදිරි දර්ශනයක්
II- සමාජවිද්‍යා සහ මානවශාස්ත්‍ර අධ්‍යයනයේ වර්තමාන තත්ත්වය
III- අනාගත සංවර්ධන කටයුතු සඳහා සැලසුම්
IV- මානවශාස්ත්‍ර හා සමාජවිද්‍යා උපාධිධාරීන්ගේ රැකියා ගැටලු
V- ඉගෙනීම / ඉගැන්වීමේ පරිසරය (නවක වදය, දේශපාලන ගැටලු, සම්පත් සීමා ආදිය)
VI- මානවශාස්ත්‍ර හා සමාජවිද්‍යා උපාධිධාරීන්ගේ භාෂා නිපුණතාවය
VII- විශ්වවිද්‍යාලය – කර්මාන්ත සහයෝගිතාව
VIII- ඉගැන්වීම සඳහා ජාතික හා ජාත්‍යන්තර සහයෝගීතාව; ඇගයීම් කිරීම
IX- මානවශාස්ත්‍ර හා සමාජවිද්‍යා ප්‍රකාශනවල ගැටලු
X- උපාධි පාඨමාලාවේ ගුණාත්මකභාවය සහ වැඩිදියුණු කිරීම පිළිබඳ උපාධිධාරී අදහස් සමීක්ෂණය